توليد ملي - افتخار ملي

تغيير الگوي مصرف چگونه؟

با توجه به وضعيت اقتصاد كشورمان ظرف يكي دوسال گذشته و ركود توليدات داخلي، تقويت و ترغيب انگيزه مردم به استفاده از كالاهاي ساخت داخل، يكي از كارسازترين راه هاي بهبود و توسعه سهم توليدات داخلي مي باشد. اما اين تغيير الگوي مصرف به يكباره محقق نخواهد شد، همانطور كه به يكباره به وجود نيامده است. اينكه چرا مردم ميل و رغبتي به خريد كالاي داخلي نسبت به مشابه خارجي آن ندارند بسيار مهم و تعيين كننده است كه توجه به آنها براي برطرف كردن چالش هاي انگيزه اي مردم اجتناب ناپذير است.
1- اعتماد و باورهاي فرهنگي: يكي ازدلايلي كه مردم ميل بيشتري به خريد كالاهاي خارجي دارند، نوع باوري است كه طي سال هاي متمادي از قبل و بعد از انقلاب در عامه مردم وجود داشته است. به عنوان مثال تاكيد مردم به تهيه كالاهايي با مارك هاي ژاپني، باوري است كه سال هاي سال در بين مردم ايران مرسوم بوده است. اين باورها درست است كه سبب آن مرغوبيت كالاهاي ژاپني است اما بيش از آن به سبب اعتمادي است كه اين باور را براي مردم حاصل كرده است كه هيچ ماركي را به جز مارك ژاپني قبول نمي كنند.
اين فرهنگ مصرف در طي ساليان متمادي ايجاد شده و ديگر اهميتي به كيفيت و نوع توليدات ديگر كارخانجات نمي دهد. حتي اگر كالاي خارجي با مارك ديگري هم به بازار عرضه شود، بازهم مردم فلان كالاي ژاپني را ترجيح مي دهند.
2- تبليغات سازنده و جذاب: عامل ديگري كه باعث ترجيح كالاي خارجي مي شود، بهره گيري از نوع تبليغاتي است كه در بين عموم انگيزه مصرف ايجاد مي كند. به عنوان مثال شركت هاي خارجي كه لوازم خانگي به ايران وارد مي كنند، با درنظر گرفتن خدمات پس از فروش طولاني، تعويض بدون هيچ قيد و شرط در صورت نقص فني، تحويل در محل يا دادن جوايز همراه با كالاي خريداري شده، برگزاري جشنواره هاي تفريحي همراه با قرعه كشي هداياي چشم گير و بسياري از اين موارد، توانسته اند جذابيت خريد را براي مصرف كننده ايجاد كنند. به طوري كه گاهاً خريدار جذب حواشي تبليغاتي كالاي مورد نظر مي شود.
3- نوآوري و تنوع: مهمترين گزينه اي كه شركت ها و كارخانجات بزرگ صنعتي جهان به عنوان الويت كاري خود قرار داده اند، مسئله تنوع و نو آوري در محصولات مي باشد. شركت هاي خارجي همگي در تلاش و رقابت هستند تا با محصولي جديد خود را متفاوت از بقيه نشان دهند. ضمن اينكه سعي دارند با افزايش تنوع در محصولات خود، به مصرف كننده قدرت انتخاب دهد. وقتي مصرف كننده تشخيص مي دهد فلان شركت توليدكننده كالا از تنوع محصولات مورد نظر برخوردار است براي دستيابي به حق انتخاب هاي متعدد به آن شركت مراجعه مي كند.


با توجه به وضعیت اقتصاد کشورمان ظرف یکی دوسال گذشته و رکود تولیدات داخلی، تقویت و ترغیب انگیزه مردم به استفاده از کالاهای ساخت داخل، یکی از کارسازترین راه های بهبود و توسعه سهم تولیدات داخلی می باشد. اما این تغییر الگوی مصرف به یکباره محقق نخواهد شد، همانطور که به یکباره به وجود نیامده است. اینکه چرا مردم میل و رغبتی به خرید کالای داخلی نسبت به مشابه خارجی آن ندارند بسیار مهم و تعیین کننده است که توجه به آنها برای برطرف کردن چالش های انگیزه ای مردم اجتناب ناپذیر است.
1- اعتماد و باورهای فرهنگی: یکی ازدلایلی که مردم میل بیشتری به خرید کالاهای خارجی دارند، نوع باوری است که طی سال های متمادی از قبل و بعد از انقلاب در عامه مردم وجود داشته است. به عنوان مثال تاکید مردم به تهیه کالاهایی با مارک های ژاپنی، باوری است که سال های سال در بین مردم ایران مرسوم بوده است. این باورها درست است که سبب آن مرغوبیت کالاهای ژاپنی است اما بیش از آن به سبب اعتمادی است که این باور را برای مردم حاصل کرده است که هیچ مارکی را به جز مارک ژاپنی قبول نمی کنند.
این فرهنگ مصرف در طی سالیان متمادی ایجاد شده و دیگر اهمیتی به کیفیت و نوع تولیدات دیگر کارخانجات نمی دهد. حتی اگر کالای خارجی با مارک دیگری هم به بازار عرضه شود، بازهم مردم فلان کالای ژاپنی را ترجیح می دهند.
2- تبلیغات سازنده و جذاب: عامل دیگری که باعث ترجیح کالای خارجی می شود، بهره گیری از نوع تبلیغاتی است که در بین عموم انگیزه مصرف ایجاد می کند. به عنوان مثال شرکت های خارجی که لوازم خانگی به ایران وارد می کنند، با درنظر گرفتن خدمات پس از فروش طولانی، تعویض بدون هیچ قید و شرط در صورت نقص فنی، تحویل در محل یا دادن جوایز همراه با کالای خریداری شده، برگزاری جشنواره های تفریحی همراه با قرعه کشی هدایای چشم گیر و بسیاری از این موارد، توانسته اند جذابیت خرید را برای مصرف کننده ایجاد کنند. به طوری که گاهاً خریدار جذب حواشی تبلیغاتی کالای مورد نظر می شود.
3- نوآوری و تنوع: مهمترین گزینه ای که شرکت ها و کارخانجات بزرگ صنعتی جهان به عنوان الویت کاری خود قرار داده اند، مسئله تنوع و نو آوری در محصولات می باشد. شرکت های خارجی همگی در تلاش و رقابت هستند تا با محصولی جدید خود را متفاوت از بقیه نشان دهند. ضمن اینکه سعی دارند با افزایش تنوع در محصولات خود، به مصرف کننده قدرت انتخاب دهد. وقتی مصرف کننده تشخیص می دهد فلان شرکت تولیدکننده کالا از تنوع محصولات مورد نظر برخوردار است برای دستیابی به حق انتخاب های متعدد به آن شرکت مراجعه می کند. 
 


4- پیشرفت کیفیت: یکی دیگر از مهمترین معیارهای ایجاد انگیزه خرید، ارتقاء کیفیت کالاها می باشد. وقتی شرکت های داخلی ما برای مدت مدیدی در یک سطح کیفی و در حالت سکون قرار می گیرند، مطمئناً از رقبای خارجی خود باز خواهند ماند. ماندگاری محصول یکی از معیارهایی است که جامعه ایرانی به آن توجه بسیاری دارد. لذا این سکون شرکت های داخلی باعث شده تا رقبای خارجی با افزایش کیفیت کالای خود در امر ماندگاری خریداران را به سمت کالای خود بکشانند.
حال در نگاهی کلی و اجمالی باید دید آیا ما توانسته ایم باورجدیدی را برای مردم ایجاد کنیم که باورهای فرهنگی تاریخی خود را فراموش و به کالاهای داخلی اعتماد داشته باشند. تولید کنندگان داخلی ما تا چه حد از تبلیغات سازنده برای ایجاد جذابیت و جذب مصرف کننده استفاده می کنند. آیا نوآوری و تنوع در تولیدات داخلی به وجود آمده و این امتیاز را به مصرف کننده داده ایم تا قدرت انتخاب متعدد داشته باشد. افزایش سطح کیفی محصولات ما چرا به حدی نبوده است که خود را در کنار مشابه خارجی مطرح کند و در سبد خرید کالاهای داخلی قرار بگیرد.
قطعاً و یقیناً نمی توان بانگاه روشنفکرانه به قضیه، این مشکل را فقط در حیطه فرهنگی دید و راه حل فرهنگی و شعار آرمان گرایانه برای آن تجویز کرد. تغییر الگوی مصرف نیازمند یک برنامه ریزی منسجم و اقدامات عملی در زمینه افزایش کیفیت و تنوع کالاها همراه با اقدامات فرهنگی برای ایجاد انگیزه و گرایش مصرف کننده به کالای داخلی می باشد.


ا: اصلاح الگوي مصرف
+ نوشته شده در 1391/6/31ساعت 15:53  توسط emprator227 | (0) نظر