توليد ملي - افتخار ملي

راهكارهاي حمايت از توليد ملي

راهكارهاي حمايت از توليد ملي

 

 

۱. در فرهنگ عمومي جامعه‌‌ بايد توليدكنندگان را به عنوان پيشتازان عزت و استقلال جامعه معرفي كنيم و تكريم از كساني را كه در اين صحنه تلاش مي‌كنند، در ارزش‌هاي جامعه قرار دهيم.

 

۲. توليدمحوري بايد شاقول سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي كشور باشد. يعني بايد در سياست‌هاي ارزي، در سياست‌هاي پولي و مالي، در سياست‌هاي تجاري و در سياست‌هاي بانكي و مالياتي براي توليد اولويت قائل باشيم.

 

تجلي ملموس اين مطلب اين‌گونه خواهد بود كه اگر جايي ناچار بوديم بين توليدگرايي و مصرف‌گرايي انتخاب كنيم، بايد توليد را مقدم بداريم. اين مطلب مثلاً در اجراي سياست هدفمندي يارانه‌ها مي‌تواند تجلي بسيار ملموسي داشته باشد. در مجموع سياست‌گذاري‌ها بايد به سمتي برويم كه توان برنامه‌ريزي مديران ما افزايش يابد. به اين معني كه از تغييرات ناگهاني در سياست‌ها اجتناب كنيم تا مديران ما بتوانند براي آينده برنامه‌ريزي كنند.

 

۳. بايد با كاهش مقررات و منطقي كردن مجوزها از سرمايه‌گذاران بخش توليد حمايت كنيم.

 

۴. دستگاه‌هاي دولتي بايد بدهي‌هاي خود به توليدكنندگان و پيمانكاران را بپردازند تا توان مالي آنها افزايش پيدا كند.

 

۵. بانك‌ها در برخورد با واحدهاي توليدي مهربانانه‌تر عمل كنند. بايد فهم درستي از ماهيت مشكلات واحدهاي توليدي داشته باشيم و مناسبات بين بانك‌ها و واحدهاي توليدي را واقع‌بينانه و هدفمند كنيم.

 

۶. توليدكننده براي بهبود توليد به فناوري و ماشين‌آلات مناسب نياز دارد. در شرايطي كه برخي محدوديت‌ها از سوي بدخواهان در مناسبات بين‌المللي بر توليدكننده‌هاي ما تحميل شده است، بايد از ابتكارات مديران اقتصادي در رفع و دفع اين محدوديت‌ها حمايت كنيم.

 

۷. در مناسبات و سياست‌ها و محيط كسب‌و‌كار، بايد در مسير روان‌سازي و چابك‌سازي توليد حركت كنيم. تقارن نامگذاري سال جديد به عنوان سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» با ابلاغ قانون جديد بهبود مستمر فضاي كسب‌و‌كار را بايد به فال نيك گرفت. اجراي كامل و دقيق اين قانون باعث ايجاد فضايي پرنشاط و تعاملي بين دولت و بخش خصوصي خواهد شد. اجراي اين قانون مي‌تواند طليعه‌ بسيار خوبي براي موفقيت در اجراي حمايت از توليد ملي نيز باشد.

 

۸. حمايت از توليد مي‌تواند زماني اتفاق بيفتد كه توليدكننده توليد خود را انجام داده و نياز به بازاريابي دارد. كمك به توليدكنندگان براي بازاريابي داخلي مي‌تواند از راه نظام تعرفه‌اي يا زمينه‌هاي مربوط به قيمت‌گذاري صورت بگيرد. به اين معني كه ابتكار عمل در اختيار بازار رقابتي باشد تا واحدهاي توليدي بتوانند در شرايط رقابتي امورات مديريت بازار خود را انجام دهند.

 

۹. توليدكننده بايد به بازارهاي خارجي دسترسي داشته باشد كه در اين صورت حمايت از توليد با بازاريابي خارجي ممكن مي‌شود. لذا جهت‌گيري جهش صادراتي بايد تداوم پيدا كند.

 

۱۰. در شرايط فعلي و در همه‌ي مراحل توليد، ظرفيت‌هاي خالي بسياري وجود دارد. يعني ما براي جهش در توليد ملي هم نيروي جوان آماده به كار داريم و هم سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده داريم. تنها بايد اولويت را به رفع موانع پيش روي واحدهاي توليدي موجود بدهيم تا اين واحدها بتوانند با حداكثر ظرفيت به توليد بپردازند.

 

سخن آخر

 

نام‌گذاري امسال در راستاي نام‌گذاري سال گذشته، ‌سال جهاد اقتصادي، تلقي مي‌شود. در واقع مجاهده اقتصادي مورد نظر رهبر معظم انقلاب ـ كه از سال گذشته تأكيد شد ـ در سال‌هاي آتي تداوم خواهد داشت و از نخستين ثمرات آن، رشد توليد ملي و اشتغال داخلي و نيز به‌كارگيري سرمايه‌هاي مادي ملت ايران خواهد بود.

 

 

دوم آنكه براي تحقق چنين ضرورتي، تلاش و همكاري همه مسئولين لازم و بلكه واجب است، زيرا بدون هماهنگي كامل قواي سه‌گانه، از جمله نظام بانكي و متوليان صنعت و تجارت و به ويژه سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان با مأموريت‌هاي جديد متناسب با نام‌گذاري امسال، اين اهداف محقق نخواهد شد.

 

 

و سوم اين كه تقويت اقتصاد ملي، موجب تقويت جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان خواهد شد، زيرا نظام اسلامي مقتدر، الگوي مناسبي براي ملت‌هاي به پا خاسته و داراي قدرت بازدارندگي در قبال دولت‌هاي زياده‌خواه خواهد بود.



ا: راه‌هاي حمايت از توليد ملي
+ نوشته شده در 1391/6/31ساعت 15:25  توسط emprator227 | (1) نظر